Grija de sine,  Psihoeducatie,  Psihoterapie

Ce este grija de sine? Și de ce este importantă?

Grija de sine (en. self care) este cumulul de acțiunile pe care le facem pentru a ne îngriji din punct de vedere fizic, emoțional și mental. Actele de care e bine sa ne îngrijim – precum a mânca bine, a ne păstra curați și a dormi suficient.
Pe lângă acestea, grija de sine este ceea ce ne hrănește personal. Adică lucrurile pe care le facem pentru confort, care ne calmează, care ne fac să ne simțim bine. Acestea sunt diferite de la o persoană la alta – activități creative, fizice, sau care îți cer atenție sporită sau altele.

De ce este grija de sine atât de importantă?

▪ Este bună pentru sănătatea noastră

Unele activități de îngrijire de sine au beneficii fizice care ne pot ajuta cu îmbunătățirea sănătății mentale. Spre exemplu, sportul declanșează secreția de endorfine. Sportul în mod regulat poate să aducă multe beneficii în creșterea dispoziției.

▪ Este bună pentru inima noastră

Grija de sine poate să aibă un efect puternic asupra bunăstării noastre emoționale. Unele activități pot să aibă un impact direct asupra lucrurilor care ne fac nefericiți. Spre exemplu, înlăturarea lucrurilor care nu sunt necesare ne poate face să ne simțim mai ușori. Compasiunea de sine poate sa ne îmbunătățească stima de sine.
Sună foarte simplu, dar dacă facem lucruri care ne fac să ne simțim bine, ne vom simți bine. Chiar și atunci când reușim doar puțin, și chiar și atunci când acest puțin ne aduce doar o rază minusculă de soare, am făcut totuși un progres.

▪ Ne amintește că suntem vrednici

Gândurile noastre sunt crude: uneori ne spun că nu contăm, chiar dacă în realitate noi suntem într-adevăr importanți. Atunci când dăm prioritate grijii de sine – când ne punem deoparte puțin timp doar pentru noi – noi putem contracara aceste gânduri negative. Le arătăm că în realitate NOI SUNTEM demni de grijă și atenție. Atunci când facem o prioritate din grija de sine, ne amintim că suntem vrednici. Și chiar dacă inițial simțim o rezistență pentru asta, cu cât practicăm mai mult grija de sine, cu atât mai mult vom crede în noi înșine și ne va crește stima de sine. Iar după un timp, va deveni un bun nou obicei.

▪ Ne dă putere

Chiar dacă asistența medicală și terapeutică sunt foarte importante în tratarea tulburărilor precum depresia, grija de sine este de asemenea foarte valoroasă. Atunci când nu avem prea mult control asupra tratamentului primit din exterior – depindem de doctori pentru a alege medicamentele potrivite pentru noi – suntem perfect în control când vine vorba de grija de noi înșine.

Ne dă putere să facem o alegere pozitivă pentru a ne grijii.

▪ Poți să începi acum

Grija de sine este accesibilă tuturor. Cel mai mic act poate să facă o diferență enormă. De fapt, simplul fapt că citești această postate este un act de grijă de sine.

▪ Ai inceput.

“Hrănindu-te într-un mod care te ajută să înflorești în direcția în care vrei sa crești, este posibil, iar tu meriți acest efort.” 

Deborah Day

Text tradus și adaptat, cu consimțământul lor, de aici.

Distribuie acest articol dacă ți-a plăcut

Leave a Reply

Your email address will not be published.